Koiraviestintäkonsulttinne is back! Tällä kertaa pureudumme koiramedian ah niin mielenkiintoiseen maailmaan. Tarkemmin sanottuna koiranettimedian.
Ensin pieni muiden aihealueiden kautta johdatus asiaan. Kun kaipaat viihdeuutisia, osaat varmasti livahtaa kätevästi esimerkiksi Seiskan, Staran tai vaikkapa Iltalehden sivuille. Kun etsit tietoa käytetyistä autoista, osut todennäköisesti Tuulilasin tai Tekniikan maailman sivuille. Ja kun vauvakuume iskee, menet Vauva.fi:n tai Kaksplussaan. Eikö totta?
Entäpä koirajutut? Pikainen googlaus nostaa ensimmäiseksi Koirat.comin, jonka uutiset ovat lähinnä muista lähteistä generoituja uutisia. Samainen palvelut tarjoaa toki mm. keskustelufoorumin ja blogeja. Ihan hyvää sisältöä siis.
Entäpä koira-aiheiset lehdet. Googlehaussa korkeimmalle nousee Egmontin Koirat-lehti, mutta koirat.fi-osoite antaa vain lehden tilausformin ja edellisen lehden parhaimman jutun äänestyksen. Suomen Kennelliitto nousee sentään Googlehaussa peräti etusivulle, mutta hakusanalla koirat ei ainakaan ensimmäiseen muutamaan sivuun ole sanaakaan maan suurimmasta koiralehdestä, Koiramme-lehdestä.
Kirjoitin Koiramme-lehdestä jo edellisessä bloggauksessa, mutta jos lähdetään liikkeelle yleisesti netissä olevista koiramedioista, on tilanne perin surkea. Koiramme-lehteä ei löydy netistä sisällysluetteloa kummemmin ja Koirat-lehden tilanne ei ole sen paremmin.
Facebookista ei löydy Koirat-lehteä eikä Koiramme-lehteä. Hemmetti. Mikä koiraihmisiä oikein vaivaa?
Mutta ei valiteta, vaan kehitetään.
Mielessäni on pyörinyt ajatus koirasisältöjen tuomisesta kaikille päätelaitteille (mobiili, tablet, web), mutta ennen kaikkea nopeatempoisemman, koirajournalistisen kanavan rakentaminen vaikkapa jonkun olemassa olevan brändin ympärille.
Rahoitusmalleja on useita, mutta ehdottomasti varteenotettavin on toki mainosrahoitteisuus. Mainosrahoitteisuudessa ei tarvitse tyytyä pelkkiin koira-alan mainostajiin, vaan kohderyhmää kiinnostavia toimijoita löytyy autoista matkoihin. Tarjoan oman osaamiseni myös tähän käyttöön.
Suomalaisia koira-aiheisia, sisältöön painottuvia verkkojulkaisuja on vähän, joten uskon, että mainostajien kiinnostus on helposti saavutettavissa. Funtsikaapa esimerkiksi tuoreen Koiramme-lehden ilmoittelua, kymmeniä sivuja mainoksia ja mainostajia, jotka varmasti kantaisivat eurot ilomielin lehden verkkoversioon?
Toisena rahoitusmallina voisi toimia tietysti jo aiemmin joissain muissa foorumeissa touhottamieni arkistojen hyväksikäyttö. Esimerkiksi Koirat-lehden tai Koiramme-lehden arkistoista löytyy varmasti nippukaupalla artikkeleita juuri tietystä rodusta kiinnostuneille. Tuoretta cairnia hankkivaa kiinnostaa tasan tarkkaan vain ja ainoastaan cairniuutiset ja –artikkelit. Miksi hemmetissä tätä ei voi tehdä verkossa?
Voisiko koiramaailman digimediassa olla mukana myös rotujärjestöt omine lehtineen ja juttuineen? Voisiko tällaisesta mallista olla lisäeuroja rotujärjestöille vaikkapa tekstiviestillä maksettujen artikkelien siivuttamisessa?
Jotain on toki jo kehitteillä. Ainakin Koirablogit.com+fi-osoitteet varasin pari viikkoa sitten kevyttä blogiaggregaattia varten. Kiinnostuneet voivat mailata ville.kormilainen (at) gmail.com tai Twitteröidä @kormis . Mutta kuka lähtisi messiin koiranettimediaan? Kennelliittoon lähtikin viestiä jo parisen viikkoa sitten, vielä vastausta odotellaan. Kennelliitto on joka tapauksessa varannut Koiramme.fi-domainin jo vuonna 2003, sivut loistavat edelleen poissaolollaan.
Asiaa. Ihmettelin samaa jo aikoinani valtuustossa, tuolloin lähes parikymmentä vuotta sitten aika ei ollut lähimainkaan kypsä kun nykyisen kaltaisesta sisällöntuotannosta ei edes uneksittu mutta nyt se ei enää käy selityksestä. Koiramme-lehti printtimediana on myös ehkä ihan pikkuisen jämähtänyt, sattui juuri käteen kolme ja puoli vuotta vanhoja lehtiä jotka olisi voinut päivittää tähän päivään kansia vaihtamalla…
Juuri näin, Kari. Kävin aikanaan tapaamassa liitossa erästä henkilöä mm. nettisivuehdotuksilla jne. Mutta eivät kokeneet tarpeellisena ainakaan tuolloin. Nyt on uusi ehdotus vireillä, mutta ainakin Twitterin perusteella tulisi tuntea puolet liitosta, että pääsisi pitchaamaan. Voihan olla, että liitossa on omakin kehitystyö käynnissä, mutta kauan se on kestänyt.
Hyvä, että tälläkin saralla saadaan pelinavauksia. Oma yhdistys on talousvaikeuksissa, kun kaikki varat menee lehden painamiseen ja jakelemiseen. Mikä ihmeen järki siinä on?
Sisällöntuotannon puolesta on miljoona eri vaihtoehtoa ja sponsoreita ja mainostajia on varmasti helppo saada. Esimerkiksi Mustilla ja Mirrillä on hyvä meininki verkossa. Paljon videoita, jotka tuovat lisäarvoa omistajille.
Mielelläni voin olla auttamassa sen mitä aikataulu antaa myöden.
Janne,
todellakin. Kaikki apu kelpaa. Meillä on viritteillä eräs sisältökeissi tähän ympärille. Voin vähän avata sitä, laita mulle vaikka mailia ville.kormilainen at gmail.com
Googlaappa katiska ja koira…
Foorumeistahan suurin on lemmikkipalstat.net mutta varsinaisia medioita ei tosiaan suuremmin ole. Mainostajien mielenkiinto on… Sanoisinko kehno. Yksikään koirajulkaisu ei pääse kävijämäärissä tarpeeksi korkealle, jolloin aito ongelma on, että kub rahaa ei tule sisälle, niin kuka maksaa sisällön tuottamisesta? Jos konsepti perustuisi someen, niin nurin menee niin että paukkuu.
Foorumimaailmassa Petsie ja koirat.com yritti kaataa Lemmikkipalstat, onnistumatta. Nistä ei tullut edes varteenotettavia kilpailijoita. Surullisinta on, että noissa kaikissa kolmessa – kuin myös pienistä Tuulenkoirat – on käytännössä sama kävijäkunta.
Varsinaista toimitetumpaa sisältöä kaivattaisiin, ehkä, mutta se raha… Lukijat kun eivät suostu maksaman.